Значення позакласної роботи з укр літератури у професійному ліцеї - Красновська Т.Г. - 24 Лютого 2011 - Методична робота - ДПТНЗ "Дубровицький професійний ліцей"
Середа, 18.01.2017, 10:00
Вітаю Вас Гість | RSS

ДПТНЗ "Дубровицький професійний ліцей"

Статистика

Онлайн: 1
Гості: 1
Користувачі: 0

Методична робота

Головна » 2011 » Лютий » 24 » Значення позакласної роботи з укр літератури у професійному ліцеї - Красновська Т.Г.
16:53
Значення позакласної роботи з укр літератури у професійному ліцеї - Красновська Т.Г.
Позакласна робота з літератури - обов'язкова складова організованого навчально-виховного процесу в ліцеї. Вона проводиться паралельно з класною і служить засобом розширення, поглиблення і вдосконалення знань учнів. Якими змістовними і методично вдосконаленими не були уроки літератури, викладач не доможеться бажаних наслідків, якщо не організує систематичної й багатогранної позакласної роботи. На позакласних заходах учні, як і на уроках, одержують нові знання з літератури, з інших предметів. Позакласні роботи відрізняються від уроків змістом: на таких заходах часто розглядаються літературні питання, що не визначені програмою і не зачіпаються в ліцеї. Ще яскравіша відмінність між класними і позакласними заняттями в методиці їх проведення. 

Мета позакласної роботи з української літератури цілком підпорядковується загальним завданням,навчанням і вихованням учнів у ліцеї. 

Під час позакласної роботи потрібно якнайвдумливіше реалізувати принцип індивідуального підходу до учнів. Так, працюючи над тамою «Позакласне читання» учні отримують опереджувальне завдання : наприклад, хто з українських письменників звертався до змалювання образу робітника в українській літературі? Учні віднайшли, що І. Франко написав оповідання «Муляр», всім відомі його «Бориславські оповідання», де письменник змальовує початки організованої боротьби робітників на Галичині. Красу праці, виховання любові і поваги до яюдини-трудівника, естетичне ставлення до праці в житті зображено у творах Вадима Собка. Досить цікаво пройшло заняття літературного гуртка по обговоренню роману «Лихобор» 

Мета: Розкрити учням майстерність письменника у змалюванні краси праці; виховувати любов до робітничої професії. 

Обладнання: Твори Л. Собка, портрети відомих будівельників району, портрети відомих випускників ліцею. 

Епіграф: Якщо хочеш бути красивим, працювати до самозабуття, працюй так, щоб ти почував себе творцем, майстром, господарем в улюбленому ділі. Працюй так, щоб очі твої виражали одухотвореність великим людським щастям творчості. 
В. О. Сухомлинський 

Учень розповідає біографію письменника
Народився Вадим Михайлович Собко 18 травня 1912р. в родині військового інженера. Як і багато його ровесників, пройшов трудову школу, працюючи на шахтах Донбасу, на будівництві Харківського тракторного заводу. У 1939 році закінчив Київський університет. У роки війни був військовим кореспондентом. Відомий і як драматург. Написав роман «Граніт», «Крейсер», «Біле полум'я», «Звичайне життя», «Запорука миру». Його герої-металурги, машино-будівельники, шахтарі. 

12 вересня 1981 р. письменник помер. Роман «Лихобор» відзначений Державною премією імені Т. Шевченка. 

Питання, на які учні готували виступи
1. Елементи прекрасного в моральному кліматі колективу. 
2. Змалювання краси праці і її результатів у романі. 
3. Морально-естетичний стимул у праці. 
4. Відродження людини в праці і через працю ( на прикладі образу Ферапонта Тимченка) 
5. Розкрийте, як розв'язує письменник проблему виховання молодих трудівників? 
6. Проблема прекрасного і потворного в праці і людських взаєминах. 

У підсумковій бесіді учні роблять висновок, що праця, основою якої є благородна мета, робить людину сильною, духовною і прекрасною. Можна провести читацьку конференцію, на яку винести обговорення роману П. Загребельного «З погляду вічності», «Переходимо до любові», «Намилена трава» 

Питання
1. Перелом у життя Дмитра Череди 
2. Який епізод з трилогії вас найбільше схвилював? 
3. Кохання Дмитра. Чи подобається вам Валерія? 
4. Чим керувалися хлопці з бригади, очолюваної Льонею Шляхтичем? 
5. Хто з героїв трилогії вам найбільше сподобався? Чому? 

У своїй практиці я до позакласної роботи залучаю не тільки сильних, здібних учнів, а й тих, які не бажають читати, вважаються слабкими. Слід пам'ятати слова К.Д. Ушиневського, який казав: « Не все може бути цілком у навчанні,а обов'язково є і нудні речі, і повинні бути . Привчіть дитину робити не тільки те , що її цікавить, - робити ради задоволення виконати свій обов'язок. Ви приготуєте дитину до життя, а в житті не всі обов'язки цікаві.» Позакласні заходи з літератури можуть бути масовими (тижні, вечори, ранки, лекції, брейн-ринг, поле чудес) і гуртовими ( гуртки, олімпіади, випуск стінгазет). Досить цікаво пройшов у ліцеї тиждень «Я і моя професія». Про тиждень сповіщає оголошення, яке має такий зміст: 

Увага! Увага! 
З 7 по 13 лютого в ліцеї проводиться тиждень з української літератури під назвою « Я і моя професія » 
У цей час ви зможете : 
1. Взяти участь у випуску літературних групових газет «Моя професія» 
2. Ознайомитись з тематичною інформацією « Образ робітника в творах українських письменників» 
3. Прийняти участь у брейн-рингу.
4. Попробувати свої сили у написанні поетичних рядків про свою професію. 
5. Помірятись знаннями в написанні творів-мініатюр «Чому я обрав робітничу професію» 
Друзі! Готуйтесь до тижня літератури! 

Наводжу зразки творів-мініатюр, написаних учнями ліцею 

Життя не можна уявити без прекрасного . Недавно на уроках української мови ми вивчали творчість М. Рильського і викладач української літератури Красновська Т. Г. прочитала нам напам'ять вірш « Троянда і виноград». Мене схвилювали рядки цього вірша «У щастя людського два рівних є крила, троянди і виноград, красиве і корисне». Я знаю, що своєю працею буду приносити користь Батьківщині. Але не можу не похвалитись тим, що вмію гарно вишивати. 
Моя бабуся Мозоль Марія Василівна, яка теж працювала в ліцеї, своїми вишивками чарувала багатьох дівчат. Вона навчила мене вишивати, коли потрібно було представити вироби на виставку технічної творчості. Я вирішила вишити рушник з поліським орнаментом і вив'язала серветки. Мої вироби були представлені в м. Рівному на обласній виставці технічної творчості учнів профтехосвіти. За свою працю отримала грамоту обласного управління освіти. 
Я дуже раділа, що зробила хорошу справу. 
В честь 45-річчя нашого ліцею приємно сказати своїм однокурсникам, що мої рідні навчалися в Дубровицькому ліцеї - мої тітки, батько, і в даний час навчаюсь я і мій брат. 
Заблоцька Марія

Моя мрія збулася 
Я часто чула про Дубровицький професійний ліцей з розповідей хлопців і дівчат, які колись в ньому навчалися. А який він - я ніколи не мала уявлення. Згодом поступив вчитися по спеціальності муляр, штукатур, маляр мій брат Іван. Навчався три роки в групі майстра виробничого навчання Вальковця П. М. Він з великим захопленням розповідав про уроки виробничого навчання,які проводилися в майстерні, про тематичні вечори, спортивні свята. 
Мені дуже хотілося зайти в центральний корпус, подивитися, що роблять там учні. 
І от у 2009 році я прийшла навчатися в ліцей, скільки було радості - цього не передаси словами. 
Мене радо тут зустріли майстри виробничого навчання Лисенко Людмила Лук'янівна, Полховський Дмитро Іванович і класний керівник Шеремета Тетяна Миколаївна. Я з широко розкритими очима дивилася на все, що нам, першокурсникам, показували і розказували. Все було ніби в казці. Друзі нові, викладачі, цікаві уроки. 
Особливо тепло зі мною поспілкувалася Людмила Лук'янівна. Вона сказала : « Ти, Юлю, придивляйся до всього, бо, можливо, знадобиться в житті». Тепер я вже учениця другого курсу. Зовсім по-іншому дивлюся на навчання, розумію, що потрібно уважно слухати і записувати все, що говорить викладач спецдисципліни Пікнер Микола Іванович, мої майстри. Я люблю свою професію, яку обрала і з якою упевнено піду у велике життя. 
Соловей Юлія 

Питання, які можна використати при проведенні брейн-рингу. 
Моя професія - будівельник 
1. Назвіть засіб, який використовується для захисту органів дихання в будівлі? (распіратор)
2. Будинок, стайня, споруда, хата, халупа. Що зайве? (споруда) 
3. Назвіть архітектурний пам'ятник м. Рівного, на який було затрачено коштів в еквіваленті 8 житлових будинків на 560кв. (меморіал Слави) 
4. Яка геометрична фігура в перекладі з грецької означає «бубон»? (ромб) 
5. Серед свят є свято будівельника, а коли ми його відзначаємо? (2 неділя серпня) 
6. Що є основною складовою будь-якого будинку? (фундамент) 
7. Що спільного в архітектурі для таких міст, як : Париж, Рим, Одеса? (катакомби) 
8. З яких дерев виготовлена: 
Палиця Геракла (ясен) 
Скіпетр Юпітера (кипарис) 
Мачта корабля аргонавтів (дуб) 
Троянський кінь (ялина) 
Стріли Амура (кедр) 
9. Якому будівельному розчину належить : Клей 1л. Оліфа 50г. Мило господарське 25г. Крейда мелена (клеєва шпаклівка) 
10. Від латинського - це означає «знаряддя», знаряддя людської праці або виконання механіки машин. А як називаємо його ми? (інструмент) 
11. У якому стилі побудований зал камерної і органної музики у Рівному ? (готичний) 
12. Як називається шар будівельного розчину,нанесеного на поверхню будинків? (штукатурка) 
13. У якому році зведено центральний корпус нашого ліцею? (1965р) 14. Це слово на німецькій мові агЬаії. А як ми називаємо? (праця) 
15. Назвати документ, який встановлює, що даний матеріал або виріб схвалений для виробництва і застосовується при певній його якості? (стандарт) 
16. Як називається візерунок, який складений із лінійно упорядкованих елементів для прикраси предметів і архітектурних споруд? (орнамент) 
17. У Франції - це означає поправити, знову зібрати. Він буває ібігучий, середній, капітальний, і називається.. (ремонт) 
18. Що використано у будівництві для боротьби з гідроізоляцією? (толь, целофан) 
19. Горизонтальний виступ на стіні, який підтримує дах і захищає стіну від стікаючої води? (карниз) 

Поетичні рядки написані ліцеїстами: 
Я в будівельники піду 
І радість для душі найду. 
Будівельник в країні важливий 
Зробить дім вам і світлий, й красивий. 

Цеглина до цеглини 
І дім великий й затишний росте. 
Цеглина до цеглини, 
Завдання в нас просте. 
Я все як потрібно збудую 
Зроблю, прикрашу на смак. 
Час господаря я ціную 
Свій підтверджу якості смак. 

Муляр - мурує, Маляр - фарбує, 
Пічник піч викладає, 
А майстер нас навчає. 
Я - муляр, пічник, штукатур 
А звати мене - Хомич Артур. 

Українські народні прислів'я про працю 
Бджола мала, а і та працює. 

Без діла жити - тільки небо коптить. 

Без діла слабіє сила 

Роботі як не сядеш на шию, то вона тобі сяде 

Хто багато робить, той багато знає 

Хто що вміє, той і діє 

Того руки не болять, що уміють. 

Маленька праця краща за велике безділля. 

Не кайся рано встати, а кайся довго спати. 

Не місце красить чоловіка, а чоловік місце. 

Не одежа красить людину, а добрі діла. 

Недаром говорять, що діло майстра боїться 

Під лежачий камінь вода не тече 

Як без діла сидіти, можна одубіти. 

Добрий початок - половина діла. 

Хто рано підводиться, за тим діло водиться. 

Чесне діло роби сміло! 

Отже, добираючи тематику позакласної роботи, викладач враховує: 
по-перше, інтереси учнів; 
по-друге, підготовленість їх; 
по-третє, важливість теми для навчання . 
Участь учнів у позакласній роботі з літератури сприяє загальному розвитку їх, збагаченню знань, позитивно позначається на успішності.


Категорія: Наші напрацювання | Переглядів: 2980 | Додав: _o4erovawka_ | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Друзі сайту
Міністерство освіти і науки України Управління освіти, молоді та спорту Дубровицької РДА Управління Освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації Дубровицький райметодкабінет Офіційний сайт міста Дубровиця Дубровицька РДА Моя земля, моє Полісся
Пошук
Календар
«  Лютий 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28

Степанюк Ірина © 2017